zaterdag 20 januari 2007

Grote namen in de Jazz

Grote namen in de Jazz
Eén van de eerste echte jazzmen was Charles ‘Buddy’ Bolden. Andere jazzmen zoals Freddie Keppard, Bunk Johnson en Clarence Williams waren toen ook van erg grote invloed op de Jazz toendertijd. Deze namen waren toen en nu nog steeds niet erg bekend. Dit kwam omdat veel jazzmen uit die periode geen of weinig geld verdienden met het maken van muziek. Naast hun baan als muzikant hadden zij nog een andere baan, waar zij de kost mee verdienden.

Charles ‘Buddy’ Bolden
Er is weinig over deze man bekend.Wat wel bekend is over Charles 'Buddy' Bolden is dat hij geboren werd in 1877 en stierf in 1931 in een psychiatrische inrichting.
De tweede generatie jazzmen uit New Orleans bestond onder andere uit Joe 'King' Oliver, Kid Ory, Ted Lewis en Jelly Roll Morton. Dit waren ook de eersten die ook daadwerkelijk hun geld verdienden met het maken van Jazz. Dit kwam doordat zij zich niet alleen commercieler opstelden, maar ook vergrootten zij de dynamiek en complexiteit van hun muziek. (geluidsfragment; Ted Lewis - She's funny that way en Kid Ory - Panama Rag)

Louis Armstrong
Louis Armstrong werd op 4 augustus 1901 geboren in New Orleans. Hij werd opgevoed door zijn moeder en speelde om wat extra geld te verdienen muziek op straat. Hij was toen tien jaar oud. Op zijn elfde werd hij door omstandigheden in een opvoedingsinrichting geplaatst. Hier leerde hij serieus muziek te maken en te spelen. Een paar jaar later, in 1919, vertrok Joe ‘King’ Oliver naar Chicago en deze had Armstrong aanbevolen zijn plaats in het orkest van Kid Ory in te nemen. Op dat moment speelde hij ook al in het orkest van Fate Marable. Hierdoor groeide Armstrong muzikaal enorm. In 1922 werd hij door Joe Oliver gevraagd naar Chicago te komen en natuurlijk deed hij dit ook.
In 1924 verliet hij op verzoek van zijn vrouw zijn aanstelling bij Oliver en ging aan de slag als trompettist bij het orkest van Fletcher Henderson in New York. Hier bleef hij niet lang en keerde na acht maanden terug naar Chicago. In Chicago richtte hij zijn Hot Five en Hot Seven op. (geen jazz, maar eventueel Louis Armstrong - What a wonderful world)

Miles Davis
Miles Davis is geboren in East St. Louis. In zijn eigen stadje was hij al een fenomeen en tourde toen hij op de middelbare school zat al rond met Billy Eckstine's band. Hij verhuisde naar New York onder het mom van dat hij in naar de Julliard School of Music zou gaan. In plaats hiervan ging hij Charlie Parker en Dizzy Gillespie opzoeken.Van hen leerde hij heel erg veel en in een mum van tijd speelde hij als trompettist in Charlie Parkers groep. Dit heeft hij zo'n 3 jaar volgehouden. In 1949 poogde hij zijn eigen groep op te richten en te leiden. Dit lukte hem erg goed en ontwikkelde hij samen met Gil Evans een nieuw soort jazz. Deze jazz was wat subtieler doch nog altijd uitdagend en werd bekend als Cool Jazz. Zijn stijl beinvloedde een grote groep muzikanten die voornamelijk in de West Coast speelden en deze muzikanten exploiteerden zijn stijl verder (West Coast). Dit was natuurlijk allemaal erg indrukwekkend, maar waar hij voornamelijk om bekend stond, was dat hij elke muzikant aannam die goed was, ongeacht huidskleur, ras of geslacht. Een quote van Miles; 'I'd give a guy with a green skin and "polka-dotted breath" a job, as long as he could play sax as well as Lee Konitz.'
Miles Davis was ook een van de eersten die met elektrische instrumenten experimenteerde. Even na dat moment leidde hij zijn jazz wederom een heel andere kant op. Hij ging steeds verder met het experimenteren met elektrische instrumenten en begon uiteindelijk jazz te mengen met rock muziek. Een voorbeeld hiervan is Bitches Brew. Dit was het startkanon voor nog een hele rij jazz gefuseerd met andere soorten muziek. (Geluidsfragment Miles Davis - Bitches Brew) (misschien abstrakt?)

George Gershwin
George Gershwin werd op 26 september 1898 in New York. Hij werd geboren met de naam Jacob Gershowitz. George Gershwin was een van de eerste Amerikaanse componisten en schreef hij voornamelijk klassieke muziek. In eerste instantie had hij dus niets met jazz te doen. Pas op het moment dat Paul Whiteman zijn muziek hoorde, kwam hij ermee in aanraking. Paul Whiteman had zo zijn eigen visie op muziek en zag dit terug in de muziek van Gershwin. Hierdoor wilde hij dolgraag met Gershwin samenwerken. Hij verzocht Gershwin in 1924 een grote compositie te schrijven voor zijn orkest. Gershwin vergat deze echter door zijn drukke bestaan en las ongeveer een maand van te voren in de krant dat dat stuk opgevoerd zou worden. Binnen een maand moest dit werk dus geschreven worden en dat deed Gershwin dus ook. Hieruit voort kwam Rapsody in Blue.

Geen opmerkingen: