zaterdag 20 januari 2007

Soorten Jazz

Soorten Jazz

Net als in de kunst kent elke muzieksoort ook zijn eigen stromingen.
1930-1940 Swing en Mainstream Glen Miller, Duke Ellington, Louis Armstong, Benny Goodman en William 'Count' Basie
1940-1950 Bebop en Blues Charlie Parker, Dizzy Gillespie, John Coltrane, Charlie Mingus,
1950-1955 Cool Jazz Chet Baker, Lee Konitz Quartet, Miles Davis, Dave Brubeck
1953-1956 West Coast Duke Ellington
1955-1960 Hardbop Miles Davis, John Coltrane
1960-1970 Free Jazz en Improvisatie Albert Ayler, Steve Lacy
1970-1980 Fusion en Jazz Rock Grover Washington Junior, Jaco Pastorius
1985-nu Traditie als vernieuwing
Dit is een overzicht dat ik gevonden heb. Nu moet ik toegeven dat ik niet weet of dit klopt. Ik heb namelijk nog meer termen jazz gevonden, als neo bop, nu jazz, acid jazz, hot jazz, sweet jazz, swing en abstracte jazz. De vormen jazz is ook al zoiets waar men het waarschijnlijk nooit over eens wordt. Toch wil ik het een en ander vertellen wat ik gevonden heb over hot, sweet, swing en abstracte jazz.
Eén van de meest opmerkelijke speler gedurende dat de jazz commercieel werd, was Ted Lewis. Hij richtte in 1917 zijn eigen jazzgroep op en speelde jazz op een heel eigen manier. Deze vorm van Jazz werd Hot Jazz genoemd. Hieruit voort kwam de volgende soort jazz, opgericht en ‘uitgevonden’ door onder andere Paul Whiteman, Sweet Jazz. Paul Whiteman liet zich inspireren door George Gershwin. Zij maakten samen nieuwe muziek en tegenwoordig is dat bekend als abstracte jazz.
In de jaren ’30 werd jazz weer swing. Swing was ook jazz alleen dan weer een andere vorm. Swing was een andere stijl van spelen. Ze speelden rond een gegeven deuntje in tegenstelling tot de overeenkomsten die van te voren werden gepland en uitgeschreven. In de swing was vibrato en andere sentimentele vormen van spelen uit den boze. Dat was uit en ouderwets. Wel moest de muziek polyphonischer en vooral spontaan zijn.

Geen opmerkingen: